Help! Een offerte aanvraag voor een website

We krijgen een aanvraag binnen voor de ontwikkeling van een website… Leuk! Daar ga ik, direct aan de slag, voor wie, waarom, en hoe komt de ‘klant van mijn klant’ op de website. Wat blijkt, we zijn terug bij af! Ik heb een vuilniscontainer vol ideeën, die niet bij elkaar aansluiten en zeker niet uit te voeren zijn.

Ik zet de muziek aan, pen en papier op tafel en de chaos is compleet. Cirkels die de verschillende middelen aangeven. Facebook check, Twitter check, website check! En door… Binnen de website geef ik alle onderdelen aan. Het vel papier begint steeds meer op een potje boter, kaas en eieren te lijken, maar in mijn hoofd begint zich echt een totaalconcept te vormen. Alle moeheid die ik een uur geleden nog voelde, is totaal verdwenen. Adrenaline stroomt door mijn lichaam, nu weet ik het zeker, we gaan door totdat alles overzichtelijk op papier staat.

Tevreden neem ik een glas rode wijn, proost!

Maar al binnen een uur slaat de paniek en moeheid weer in als een bom. Het concept staat en de website is en blijft een website, maar nu met een gedachte en strategie. Dit plan gaat werken, maar hoe overtuig ik mijn klant en wat voor prijskaartje koppel je hier aan. Het plan presenteren lukt me wel, maar de klant wil een plan op papier…

De wijn stijgt naar mijn hoofd en ik besluit te gaan slapen…

De volgende morgen is de adrenaline weer terug en ik ben om 05:15 uur alweer klaar wakker. Met een bak koffie ga aan de slag met het stapsgewijs toelichten van de stappen die ik gisteravond al huppelend heb genomen. Om 13:00 uur staat alles duidelijk op papier, een aantal schetsen verduidelijken de tekst. Ik ben er klaar voor! Eerst laat ik een geheel onafhankelijk, zeer kritisch persoon (lees: mijn man), het plan lezen. In spanning wacht ik af en zijn reactie: “Ja goed, duidelijk verhaal.” En dan weet ik het zeker, deze offerte kan de deur uit.