Social media inzetten voor een hogere positie in Google

Social media voor seo-optimalisatieSocial media, als Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en Snapchat, inzetten als extra communicatiekanaal wordt door veel bedrijven al gedaan. Maar dat de informatie die je post ook waarde heeft voor de positie in de zoekmachine is voor velen nog onbekend terrein. Daarom een aantal handige tips om je positie in de zoekmachine een boost te geven.

Zoekmachineoptimalisatie is veel meer dan een technisch goede website
Om een hoge positie in de zoekmachine te krijgen en/of te behouden is vaak meer nodig dan enkel een kwalitatief goede website. Natuurlijk is dit wel de basis, want wanneer je website niet goed ontwikkeld is en voldoet aan alle hedendaagse eisen, zal dit altijd een minpunt blijven voor Google. Er zijn verschillende middelen om je positie te stimuleren, extra landingspagina’s op je website, videomarketing, afbeeldingen optimaliseren, enzovoorts. De laatste tijd is gebleken dat social media een zeer groot aandeel heeft in de ranking voor je website.

Tips om je seo een boost te geven

1. Creeër Shareable content

Wanneer je een bericht publiceert is het belangrijk dat jouw volgers dit bericht willen delen. Zorg er daarom voor dat het bericht ook gedeeld kan worden, op je website, op facebook, op twitter… En dat het natuurlijk ook een directe link naar je website bevat. Zo creeër je externe links naar je website, deze zijn voor Google zeer waardevol.

2. Twitter & Google hebben een deal gesloten

Enige tijd geleden heeft Google exclusieve toegang gekregen tot Twitter, zo kan Google snel nieuws tonen in de zoekresultaten. Uit onderzoek is nu ook gebleken dat twitter-accounts met een hoog aantal volgers en favoriete accounts, die veel worden geretweet en als favoriet worden opgeslagen, een hogere positie krijgen in de zoekmachine.

3. Hashtags zijn eigenlijk #zoekwoorden

Door de bovenstaande deal met Google zijn hashtags veel belangrijker geworden voor de zoekmachine. Ze dienen op solcia media al om op te selecteren of te zoeken. Maar ook Google hanteert deze als kernwoorden en neemt deze mee in de waardering van je bericht. Zorg dus voor waardevolle #hashtags bij je bericht.

4. Hoe populairder, hoe hoger

Hoe meer volgers, vrienden of likes je hebt, is vanzelfsprekend ook van toegevoegde waarde voor de zoekmachine. Let op, dit gaat enkel om betrokken personen, om nu direct 100 vrienden te kopen is geen goed idee. Google indexeert hoe vaak mensen berichten liken en delen en geeft op deze wijze een ranking mee aan je account. Het is goed om te zorgen voor waardevolle content, die mensen liken en delen, zodat je langzaam een groter netwerk krijgt.

5. Lokaal succes bereiken met social media

Voor lokale bedrijven, organisaties en evenementen is social media juist een perfecte tool om beter gevonden te worden. Maak foto’s of schrijf berichten, tag mensen en zorg ervoor dat zoveel mogelijk andere bedrijven dit delen. Bied aanbiedingen en kortingen aan via social media en probeer ervoor te zorgen dat klanten je bedanken via deze weg. Een goede relatie is als een goede buur, vriendelijk en bereid om elkaar te helpen waar mogelijk.

Social media is eigenlijk al een zoekmachine

Op zoek naar een nieuwe outfit? Of wil je weten hoe je een SSD-kaart in je computer moet plaatsen? Steeds vaker zoekt de doelgroep niet meer in Google maar rechtstreeks op Instagram naar een nieuwe jurk of een naar een hoe-moet-ik-video op youtube. Wanneer je alle bovenstaande tips gebruikt zal je doelgroep je altijd vinden, waar ze ook zoeken.

Wilt u meer informatie of advies over hoe uw bedrijf beter gevonden kan worden door het gebruik van social media? Op wilt u weten hoe uw bedrijf het beste actief kan zijn op social media? Wij helpen u graag, maak vrijblijvend een afspraak.